Monday 2 April 2012

W.W.W.H.W.

Mulai April 2012, maka dengan rasminya aku umumkan produk Herbalife yang digunakan untuk aku mengurangkan berat badan. Alhamdulillah setelah berusaha selama 2 bulan sebanyak 10kg berjaya dihapuskan.

Untuk mengurangkan berat badan bukanlah merupakan usaha yang mudah. Banyak rintangan dan dugaan yang perlu dilalui. Oleh itu aku amalkan konsep W.W.W.H.W.

W-hat
W-hy
W-hen
H-ow
W-ho

What
Apakah matlamatku? Untuk mengurangkan berat badan. Adakah hanya dengan meletakkan matlamat mengurangkan berat badan satu matlamat yang jelas atau tidak? Sebenarnya, matlamat ini kurang jelas. Andainya berat badan berkurang hanya 500g saja, adakah berjaya? Ya memang berjaya tetapi keputusannya tetap gagal.

Oleh itu, aku setkan "Saya ingin mengurangkan berat badan dari 86kg ke 70kg.

Why
Kenapa aku perlu kurangkan berat badan? Apabila beratku mencecah lebih 80kg, setiap kali bergerak aku cepat letih. Kadangkala di hadapan komputer boleh terlelap. Ini adalah tanda-tanda awal kolestrol dalam badanku. Selain itu, pakaianku juga semakin sendat. Kurang keyakinan diri apabila berada di khalayak ramai. Oleh itu, aku memilih untuk mengurangkan berat badan untuk kesihatan diri dan meningkatkan keyakinan diri.

When
Bila aku akan bermula? Selepas mendengar dan mendapat maklumat tentang produk ini, aku terus mulakan dengan serta merta.  Sasaranku untuk mencapai matlamat berat yang ideal 70kg dalam masa 4 bulan.

Seandainya keputusan berat badanku berjaya dikurangkan dalam tempoh  12 bulan adakah misiku berjaya? Ya memang berjaya tetapi masih kurang jelas. Ini mungkin aku tidak komited dengan komitmen untuk mencapai matlamatku. Oleh itu, aku setkan 4 bulan untuk mencapai sasaran itu.

How
Bagaimana untuk mencapai impian ini? Dengan pengambilan produk Herbalife dapat membantu aku untuk mencapai matlamat. Selain itu, aku kena tingkatkan dengn usaha lain seperti melakukan aktiviti sihat seperti bersenam, berkebun untuk mempercepatkan proses mengurangkan berat badan.

Who
Siapa yang dapat membantu untuk mencapai impianku? Coach aku, Noorazan Morshidi yang membantu aku untuk mencapai matlamat. Sebelum bermula, beliau akan mengukur berat, ketinggianku sebelum bermula. Dari situ, dapat dipantau setiap minggu sama ada berjaya dikurangkan atau sebaliknya.

Selain itu, sokongan daripada keluarga dan rakan-rakan juga penting. Percaya pada diri sendiri untuk mencapai matlamat ini.




No comments:

Post a Comment