Saturday 28 January 2012

Buahan di Mulu

Di Mulu juga terdapat beberapa jenis buah-buahan bermusim. Kadangkala harganya murah kadangkala harganya mahal jikalau terdapat permintaan ramai.

dabai

Kebiasaannya buah dabai ini popular di bahagian Sibu, Sarawak. Jika dahulu, harga buah dabai ini hanya sekitar RM8 sekilo tetapi kini boleh mencecah sehingga RM25 sekilo. Di Mulu juga terdapat buah dabai yang ditanam oleh  penduduk tempatan. Harganya sekitar RM5-RM8 sekilogram. Rasanya berlemak.

pulasan

Bagi mereka yang tidak pernah melihat buah ini pasti akan ada yang mengatakan buah ini adalah rambutan. Buah pulasan juga terdiri daripada keluarga rambutan cuma bezanya kulit buah pulasan agak tebal. Rasanya enak & manis.

pulasan


asam mang

Asam mang dan ada juga orang memanggil sebagai buah bang. Berkulit tebal dan isinya sama seperti buah mangga. Baunya amat kuat. Buah ini sedap jika disediakan seperti kerabu dan ada juga yang menjadikan buah ini sebagai jem.

durian

Durian si raja buah. Di mana saja buah ini boleh didapati. Buah ini nampak camtik pada luaran akan tetapi isinya.. alahai sekali..



Tidak tahu bagaimana untuk menerangkan buah ini. Menurut penduduk tempatan, rasa buah ini  seperti vanilla. Jika kulitnya sudah masak dengan warna kecoklatan, isinya bolehlah dimakan begitu sahaja.

langsat

Teringat dengan rancangan Masterchef Malaysia apabila Chef Nik tidak dapat mebezakan langsat dan duku. Buah duku lebih besar daripada langsat.

rambutan

Ini barulah buah rambutan. Bezanya dengan buah pulasana dari segi rerambutnya, isi dan kulit.

No comments:

Post a Comment