Sunday 8 January 2012

Taman Negara Mulu

Lapangan Terbang Mulu



Taman Negara Mulu adalah salah satu destinasi yang masih memelihara khazanah yang berharga. Terletak di tengah negeri Sarawak. Mulu boleh dihubungi dengan menggunakan pengangkutan udara yang disediakan oleh pihak MAS dengan mengambil masa selama 30 minit dari Miri. Selain itu juga, Mulu boleh dihubungi dengan menggunakan pengankutan air yang bermula dari daerah Marudi dengan mengambil masa sehingga 8 jam perjalanan.


Taman Negara Mulu

Jalan masuk ke Taman Negara melalui jambatan gantung

Di Mulu ada disediakan tempat penginapan kepada para pengunjung. Antaranya adalah Taman Negara Mulu, Royal Mulu Resort dan juga Homestay. Harga semurah RM20 satu malam sesuai untuk sesiapa saja yang datang ke Mulu untuk bersama keluarga dan rakan-rakan.


Royal Mulu Resort



Salah satu Homestay yang terdapat di Mulu


Ada pelbagai tempat yang menarik yang boleh dikunjungi di Mulu. Antaranya Gua Rusa, Gua Clear Water, Kolam Air Panas dan sebagainya. Terdapat sebuah perkampungan kaum Penan untuk dikunjungi. Ada terdapat pelbagai kraftangan yang dihasilkan untuk dijual kepada pelancong.


Sungai Melinau

Pintu masuk Gua Clear Water

Abraham Lincoln


Ada sebuah bukit berhampiran lapangan terbang mulu yang dinamakan sebagai Bukit Susu. Dari mana nama ini didapati? Lihat saja foto dibawah ini.




Sekiranya ingin mengetahui tenang gua-gua di Mulu boleh layari: http://www.mulucaves.org/wordpress/ . Di sini ada dinyatakan penemuan gua terbaru di Mulu.

No comments:

Post a Comment